Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти у 2023-2024 н.р.

Встановлення в Україні режиму воєнного стану відобразилося на різних аспектах життя громадян. Вплив цього відчутний у різних сферах, особливо в освіті, зокрема в дошкільній освіті. У зв’язку з цим багато закладів дошкільної освіти були змушені призупинити свою роботу, деякі з них тимчасово приймають дітей, які були переміщені з інших регіонів, але також організовують освітній процес у форматі дистанційного або змішаного навчання, а також надають консультації батькам. Сучасні реалії внесли зміни у сферу дошкільної освіти, проте з незмінних істин є наша спільна відповідальність перед майбутніми поколіннями за якість надання освітніх послуг.
У 2023-2024 н.р. для закладів дошкільної освіти актуальними залишаються питання:
- Гарантування безпеки в навчальних приміщеннях (зокрема, місця для укриття та запасних виходів), для забезпечення захисту учасників освітнього процесу.
- Реалізація комплексу заходів із мінної безпеки, спрямованих на захист життя та здоров’я всіх, хто бере участь у освітньому процесі.
- Створення комфортних умов для учасників освітнього процесу, що дозволяє їм ефективно навчатися та розвиватися.
- Посилення якості освітньої діяльності, забезпечення високого рівня навчання та досягнень вихованців.
Звертаємо увагу на ключові принципи, які слід враховувати при організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти у 2023-2024 н.р. у воєнний час.
Освітній процес у 2023-2024 н.р. організовується відповідно до законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства». Начало формы
Стандарт дошкільної освіти (2021 рік)є ключовим документом, щодо вимог до основних навичок та здібностей дітей дошкільного віку, і є обов’язковим для виконання включаючи період дії воєнного стану. Стандарт відображає державну політику, національну стратегію в галузі дошкільної освіти. Закладам дошкільної освіти, незалежно від типів і форм власності, слід дотримуватися його принципів навіть під час дії воєнного стану.
Стандарт дошкільної освіти (2021 рік)визначає ключові компетентності дитини, які вона розкриває на завершальному етапі дошкільної освіти, а саме: рухова і здоров’язбережувальна, особистісна, предметно-практична та технологічна, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична та дослідницька, природничо-екологічна та навички, орієнтовані на сталий розвиток, ігрова, соціально-громадянська, мовленнєва, художньо-мовленнєва, мистецько-творча (художньо-продуктивна, музична, театралізована), що виявляється через внутрішню здатність, практичні вміння та навички, які дитина демонструвала в повсякденному житті та в спеціально організованих ситуаціях освітньої взаємодії.
На допомогу педагогічним працівникам закладів освіти, які забезпечують здобуття дошкільної освіти дітьми відповідного віку, для впровадження в освітній процес оновленого Стандарту видані Методичні рекомендації до Базового компоненту дошкільної освіти (лист МОН України від 16.03.2021 № 1/9-148).
Усі заклади освіти відповідно до п. 3 статті 2 Закону України «Про освіту» мають автономію у виборі основних пріоритетних напрямів та завдань в організації освітнього процесу, орієнтуючись на детальний та конструктивний аналіз результатів освітньої діяльності в попередньому навчальному році. Педагогічні працівники мають право на академічну свободу, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі; розроблення та впровадження авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання та ін. (Закон України «Про освіту», ст. 54, п.1). Для підтримки академічної свободи вихователя пропонуємо у плануванні освітньої діяльності застосовувати принцип «методичного конструктору» (за Н.В.Гавриш), який дає можливість швидко реагувати на обставини, умови та інші фактори і оптимізує час на складання плану роботи.
Планування освітньої роботи у закладах дошкільної освіти здійснюється на підставі рішення педагогічної ради закладу за комплексними та парціальними всеукраїнськими програмами, які мають відповідні грифи, є чинними для закладів дошкільної освіти та розміщені на сайті МОН України https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/programi-rozvitku-ditej.
Ознайомитися з Переліком рекомендованої МОН України начальної літератури на 2023/2024 навчальний рікдля закладів дошкільної освіти можна за посиланням: https://www.schoollife.org.ua/perelik-rekomendovanoyi-mon-nachalnoyi-literatury-na-2023-2024-navchalnyj-rik/.
На сайті МОН у вільному доступі зібрано матеріали, з допомогою яких педагоги зможуть підготуватись до роботи, організувати освітній процес у нових умовах - «Сучасне дошкілля під крилами захисту».
Для забезпечення педагогів закладів дошкільної освіти методичною підтримкою в зв’язку під час правового режиму воєнного стану науково-методичною лабораторією дошкільної освіти КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» підготовлено добірку корисних матеріалівдля роботи з дошкільниками, їх батьками, а також для загальної підтримки дорослих та дітей в умовах воєнного стану.
Наскрізними в організації освітнього процесу з дітьми будь-якої вікової групи мають бути такі ідеї та теорії:
- ідеї гуманістичної педагогіки, спрямовані на гуманне ставлення до дитини;
- теорія природовідповідності, за якою у дитини треба розвивати задатки та здібності, зберігаючи її природу;
- ідеї про патріотичне і громадянське виховання, використання казки та гри у гармонійному розвитку особистості;
- ідея солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти й інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей раннього і дошкільного віку.
З-поміж актуальних питань в умовах воєнного стану найважливішими є такі:
- організація психологічної, методичної підтримки педагогічних працівників;
- підтримка дітей та батьків у складних ситуаціях;
- організація освітнього процесу з дітьми раннього та дошкільного віку;
- налагодження зв’язків і підтримка педагогічного партнерства ЗДО з батьками вихованців, представниками територіальних громад;
- надання різних видів психолого-педагогічної підтримки дітям, батькам;
- здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей, зокрема й з особливими освітніми потребами.
Детальну інформацію щодо діяльності закладів дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану викладено у листі МОН України від 02.04.2022 № 1/3845-22 «Методичні рекомендації щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану».
Організація освітнього процесу в закладах дошкільної освіти під час дії правового режиму воєнного стану може відбуватися у наступних форматах: очний, дистанційний, змішаний. Також у МОН рекомендують використовувати синхронне і асинхронне навчання.
Дистанційна форма освіти – це організація освітнього процесу із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій у зручний для здобувачів освіти спосіб і час. Враховуючи вікові та фізіологічні особливості дітей дошкільного віку під час організації освітнього процесу в дистанційному форматі, такі заняття, у разі згоди батьків, з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку проводяться не більше 10 хвилин, старшого дошкільного віку – 15 хвилин.
Змішана форма освіти – це поєднання традиційної очної форми освіти з дистанційною.
Для успішної підготовки до нового 2023-2024 навчального року фахівцями Українського інституту розвитку освіти розроблено чек лист «Що за чим. Підготовка до нового навчального року в закладі дошкільної освіти», де зазначені основні кроки та дії з підготовки закладу до роботи.
Питання щодо формування мережі груп, зарахування вихованців, організаційних аспектів трудової діяльності закладів дошкільної освіти здійснюються на підставі нормативно-правових документів:
- Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX;
- Лист МОН № 1/3475-22 від 17.03.2022 «Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб».
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 №128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу».
Питання щодо створення безпечного, комфортного, інклюзивного середовища для всіх учасників освітнього процесу й підвищення якості освітньої діяльності закладів дошкільної освіти залишаються пріоритетними і в 2023 – 2024 навчальному році. Детально вимоги щодо безпеки життєдіяльності вихованців та працівників ЗДО; загальні вимоги та особливості до організації укриття в закладі дошкільної освіти; підготовки до нового навчального року, забезпечення рівних, належних і безпечних умов здобуття дошкільної освіти та організації безпечного освітнього середовища викладені у наступних документах:
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 26.12.2017 № 1669 «Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 20.06.2023 № 1/8820-23 «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів»;
- Лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 14.06.2022 р. № 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 03.08.2023 № 1/11479-23 «Про методичні рекомендації «Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації»;
- Розпорядження КМУ від 07.04.2023 № 301-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти»;
- Лист державної служби України з надзвичайних ситуацій від 14.06.2022 №03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»;
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 № 974 «Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України»;
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 26.12.2017 № 1669 «Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти».
- Дії керівника ЗДО представлено в брошурі «Пам’ятка керівника закладу дошкільної освіти щодо організації роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності».
- Методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайних ситуаціях.
- Корисна для всіх учасників освітнього процесу інформація розміщена 3 на сайті «Все про мінну безпеку».
Для якісної підготовки до початку нового навчального року 2023/2024 та вирішення актуальних питань керівникам закладів пропонуємо звернути увагу на:
- Лист МОН України від 17.05.2023 № 1/6990-23 «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 року»;
- Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234 «Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів» зі змінами.
Державна служба якості освіти рекомендує під час підготовки до нового навчального року використовувати:
- Порадник для директора закладу дошкільної освіти;
- Рекомендації «Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки».
Також фахівцями з питань дошкілля Українського інституту розвитку освіти розроблено Дорожню карту безпеки, де зібрано необхідні матеріали для використання в роботі педагогічними працівниками: нормативно-правова база; орієнтовний перелік документації, яка регламентує питання охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладі дошкільної освіти; ресурсна підтримка; аудіо та відеотека; матеріали Тижня безпеки.
Готуючись до роботи в новому навчальному році, освітяни, зокрема педагоги дошкілля, мають продумати всі події, заплановані заходи через призму реалій сьогодення та дії правового режиму воєнного стану.
Саме знання та дотримання чинного законодавства, створення безпечності для всіх учасників освітнього процесу, збереження всіх складових здоров’я має бути першочерговим завданням для кожного педагогічного колективу та батьківської спільноти.
Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану можна дізнатися з листа МОН № 1/3737-22 від 29.03.2022 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».
Створення й підтримка у ЗДО безпечного психологічного, фізичного, безбар’єрного середовища для всіх учасників освітнього процесу. З цією метою можна скористатися матеріалами методичного посібника «Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід», порадника для педагогів ЗДО «Середовище, що належить дітям».
Актуальним питанням залишається формування соціально-громадянської компетентності дітей. Дошкільники, спостерігаючи за подіями в країні, ставленням дорослих до ситуації, їх допомогою військовим також хочуть долучитися до загальнонаціональної справи. В Концепції національного патріотичного виховання в системі освіти (2022)визначено напрями діяльності ЗДО, які будуть актуальними у 2023-2024 н.р.: активізація практики волонтерської роботи здобувачів дошкільної освіти; виховання елементів патріотизму дітей старшого дошкільного віку засобами автентичних ігор.
Хрестоматія «Моя країна – Україна»– це хрестоматія для дошкільнят з національно-патріотичного виховання, яка містить широку палітру тематично об’єднаних фольклорних і літературних творів для використання під час освітнього процесу в ЗДО. Проєкт «Дітям про Україну»– унікальність проєкту полягає в тому, що він є інтерактивним і дозволяє віртуально подорожувати країною. Розучування і програвання з дітьми автентичних ігор під час прогулянок сприяє їх залученню до народної культури, розвиває словник, має пізнавальний та оздоровчий ефект. Для підтримки інтересу дітей варто доповнити такі ігри костюмами або атрибутами. Доцільно організовувати дні народних ігор із залученням батьків до участі під час ранкової або вечірньої прогулянки.
В умовах війни педагогічні працівники ЗДО мають бути готовими, спроможними повноцінно надавати освітні, інформаційні, консультаційні послуги сім’ям, які виховують дітей раннього та дошкільного віку. Саме тому питання організації комунікації з учасниками освітнього процесу посідає одне з ключових місць.
В умовах військових дій найбільшої актуальності набувають системи комунікації з дітьми, їхніми батьками, сім’ями, педагогами, що дає змогу встановити швидкий обмін інформацією, мобільність зворотного зв’язку. Вивчати потреби і запити батьків щодо надання освітніх послуг для подальшого планування індивідуальної освітньої траєкторії дітей дошкільного віку в період війни за допомогою онлайн опитування (усного або письмового).
Заклади дошкільної освіти повинні забезпечити систематичну інформаційну підтримку батьків про основні принципи і цілі дошкільної освіти шляхом застосування різноманітних форм взаємодії у очному та дистанційному форматі: батьківських зборів, семінарів, лекцій на актуальні теми сприятиме формуванню у батьків розуміння їхньої ролі та відповідальності у вихованні дитини, тренінгів, що спрямовані на розвиток навичок ефективної комунікації, встановлення гармонійних стосунків з дітьми.
Основними формами онлайн-комунікацій є: відеоконференція, форум, чат, блог, електронна пошта, анкетування, соціальні мережі. У складних умовах корисними можуть бути сервіси та інструменти комунікації в онлайн-режимі.
Ефективними можуть бути розміщені на сайті ЗДО завдання і рекомендації для батьків щодо роботи з дітьми, відповідно до їхнього віку; створення груп із батьками, вихователями, психологами в соціальних мережах Viber, Telegram, WhatsApp тощо для отримання інформаційно-освітніх та психолого-педагогічних послуг; використання електронних платформ Zoom, GoogleMeet, Google Classroom, Microsoft Teams та ін.
Необхідно забезпечити батьків доступом до інформаційних ресурсів, які надають поради та рекомендації з виховання дітей; створювати умови для активного залучення батьків до взаємодії в освітньому процесі. Це може бути організація батьківських комітетів, батьківських груп, спільних заходів та проєктів, де батьки можуть долучатися до прийняття рішень, співпрацювати з педагогами та вносити свої ідеї. Педагогічні працівники закладів дошкільної освіти повинні створювати атмосферу взаємодовіри, відкритості та співпраці з батьками. Це може бути забезпечено відкритістю до зустрічей, обміну інформацією, відкриттям каналів зв'язку (електронні комунікації, соціальні мережі тощо) та систематичним зворотним зв'язком щодо розвитку дитини, а також виставки результатів творчості дітей, свята, клуби взаємодопомоги, школа молодих батьків, гуртки за інтересами, вечори
запитань та відповідей, зустрічі з цікавими людьми, засідання
батьківського комітету, створення груп батьків-порадників, опитування,
клуб спілкування, клуб взаємодопомоги.
Використання сучасних технологій може підвищити ефективність партнерської взаємодії з батьками. Це може бути створення онлайн-платформи для обміну інформацією, електронних журналів для відстеження прогресу дитини, відеоконференції для зустрічей та консультацій тощо.